Η ιστορία και η ελληνική κοινή
γνώμη παραμένει διχασμένη επί δύο αιώνες ως προς τον ρόλο του
Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/πόλεως στην Επανάσταση του 1821. Ας δούμε
ένα μικρό απόσπασμα του λόγου που εκφώνησε ο Γεώργιος Τερτσέτης το Πάσχα
του 1853 και ας θυμηθούμε πώς αντιμετωπίστηκε το θέμα των αφορισμών και
της Αυτοκεφαλίας την τελευταία πενταετία από τα MME και ιδιαίτερα από
το περίφημο “1821” του ΣΚΑΪ.
“Ανήμερα της εορτής των Βαΐων, την
Κυριακήν, φίλοι του έλεγαν και τον παρακαλούσαν, και άνδρες επίσημοι των
πρεσβειών, να φύγη, να σωθή· τα μέτρα της οθωμανικής κυβερνήσεως
εγίνοντο άγρια, ανήμερα, και καθένας ημπορούσε να προϊδή το μέλλον· τον
παρακαλούσαν λοιπόν να φύγη, του επρόσφεραν και τα μέσα.
Απαγχονισμός του Πατριάρχη Γρηγόριου Ε’
Σήμερον των Βαΐων ας φάγωμεν εις το
τραπέζι τα ψάρια του γιαλού, και παρεμπρός, εντός ίσως της εβδομάδος,
ας φάγουν και αυτά από ημάς. Όχι, δεν θα χρησιμεύσω εγώ περίγελως
των ζώντων, και περπατώντας με διάκους και άρχοντας εις τους δρόμους της
Οδησσού, της Επτανήσου ή της Αγκώνας να με δαχτυλοδείχνουν τα παιδιά:
“ιδού ο φονιάς Πατριάρχης!”. Αν το έθνος μου σωθή και θριαμβεύση, θα μ’
αποζημιώση, ελπίζω, με θυμιάματα τιμής και επαίνου, επειδή έκαμα το
χρέος μου. Τέταρτη φορά δεν θα αναιβώ πλέον εις τα μοναστήρια του
Άθωνος, δεν το θέλω· χαίρετε, σπήλαια και κορυφαίς του ιερού βουνού·
χαίρε, θαλάσσιον κύμα· χαίρε, Σπάρτη και Αθήνα, όπου ήθελα να συστήσω
σχολεία επιστημών δια τους νέους της πατρίδος· χαίρε, γη της γεννήσεώς
μου Δημητσάνα! Εγώ υπάγω όπου με καλεί, με βιάζει η γνώμη μου, η μεγάλη
μοίρα του έθνους και ο ουράνιος Θεός, έφορος θείων και ανθρωπίνων
πραγμάτων.
Χρεωστώ εις έναν των ακροατών μου, τον
σεβάσμιον Μάρκον Δραγουμην, την ομιλίαν του Πατριάρχου εις τους φίλους
του· και η προφητεία της ομιλίας του αλήθευσε· ανήμερα της λαμπρής η
γεροντική κεφαλή του, ο ζωηρός οφθλαμός του, που ένέπνεαν χαράν και
πίστιν εις τους Χριστιανούς εμελάνιασαν από το αίμα πηγμένον εις το
πρόσωπό του·…”
Γεώργιος Τερτσέτης: Ομιλία περί του αοιδίμου Γρηγορίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, 1853, σ. 36
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου