Η Coca Cola προσπαθεί να δημιουργήσει κοινωνικό
προφίλ στο πλαίσιο του αποπροσανατολιστικού ευφημισμού «εταιρική ευθύνη». Ένα
από τα διαφημιστικά συνθήματα που χρησιμοποιεί ο μηχανισμός προπαγάνδας της
πολυεθνικής είναι: “Μαζί για όσα μας
ενώνουν”.
Αν αναζητήσει, όμως, κανείς, τα
στοιχεία εκείνα που ενώνουν την Coca Cola 3 Ε και τους μετόχους της με τις
Ελληνίδες και τους Έλληνες, δε θα ανακαλύψει ούτε ένα θετικό σημείο “ένωσης”.
Στην πραγματικότητα οι καταναλωτές και οι μέτοχοί της συγκεκριμένης εταιρίας ελάχιστα κοινά έχουν και αυτά είναι αρνητικά: και αυτό γιατί οι μέτοχοι της Coca Cola 3 Ε φροντίζουν για το κέρδος τους, ενώ οι καταναλωτές “επιλέγουν”, τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, να καταναλώσουν τα προϊόντα της συγκεκριμένης εταιρίας και τίποτε περισσότερο.
Στην πραγματικότητα οι καταναλωτές και οι μέτοχοί της συγκεκριμένης εταιρίας ελάχιστα κοινά έχουν και αυτά είναι αρνητικά: και αυτό γιατί οι μέτοχοι της Coca Cola 3 Ε φροντίζουν για το κέρδος τους, ενώ οι καταναλωτές “επιλέγουν”, τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, να καταναλώσουν τα προϊόντα της συγκεκριμένης εταιρίας και τίποτε περισσότερο.
Και ενώ δεν υπάρχουν “θετικά”
στοιχεία που ενώνουν τους “μετόχους” και την εταιρία με τους Έλληνες και τις Ελληνίδες,
υπάρχουν ένα σωρό αρνητικά που ενώνουν τους πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας
με την πολυεθνική Coca Cola:
1.
Η
Coca Cola καταστρατηγεί τους κανόνες της
αγοράς και αυτό αφορά την εύρυθμη λειτουργία της: κάτι που ενώνει όλους τους
Έλληνες “αρνητικά” με την Coca Cola. Εφόσον η “επιλογή” των προϊόντων
της, με τους παράτυπους αποκλεισμούς των αντιπάλων της, γίνεται “καταναγκαστικά”.
Η Coca Cola
καταστρέφει μια συγκεκριμένη αγορά και αυτό ενώνει τους πολίτες της
Ελληνικής Δημοκρατίας μαζί της με έναν μακάβριο τρόπο: όσοι υποκύπτουν στον
καταναγκασμό της επιλογής λόγω του αποκλεισμού των άλλων ομοειδών προϊόντων από
την αγορά συμβάλλουν στο σχηματισμό “μονοπωλίου” και στα φαινόμενα διαφθοράς
που το συνοδεύουν. (Είναι γνωστή η πρακτική των εκβιασμών με τα ψυγεία κλπ. που
καθιστά την Coca Cola πρακτικώς μονοπώλιο στην αγορά).
2.
H πρακτική της να εμποδίζει την ελεύθερη ενημέρωση γύρω από
ζητήματα που αφορούν τις παράτυπες και παράνομες πρακτικές της πλήττει τη
λειτουργία της δημοκρατίας, Όσο καιρό διαρκεί η απεργία των εργαζομένων της
Θεσσαλονίκης η Ελληνική Δημοκρατία πλήττεται σε ένα νευραλγικό της σημείο: τη
συγκρότηση ελεύθερης και ανοικτής δημοσιότητας – βασικό στοιχείο λειτουργίας
κάθε δημοκρατικού πολιτεύματος. Η Coca Cola χρησιμοποιεί τα διαφημιστικά
προγράμματά της ως μέσο πίεσης για να καταργήσει ουσιαστικά τον ανοικτό
χαρακτήρα της δημοσιότητας σε μια δημοκρατία.
3.
Όποιος σέβεται τους δημοκρατικούς θεσμούς και θέλει να
εκδημοκρατιστεί και να εκσυγχρονιστεί το δικαστικό σύστημα, θα πρέπει να
προβληματιστεί γύρω από το εξής ερώτημα: μια πολυεθνική εταιρία αντιμετωπίζει
τα ίδια προβλήματα αναφορικά με τις παθογένειες του συγκεκριμένου συστήματος ή
μπορεί και εκμεταλλεύεται προς όφελός της τις όποιες αδυναμίες; Η Coca Cola “βολεύεται» με τις δυσκολίες της
ελληνικής Δικαιοσύνης: παρατυπεί και παρανομεί “επενδύοντας” στους αργόσυρτους
ρυθμούς των διαδικασιών εκδίκασης των υποθέσεων και εκμεταλλεύεται τα όποια “κενά”
υπάρχουν και δε μετέρχεται πάντοτε θεμιτά μέσα – ο τρόπος με τον οποίο οδήγησε
σε εξοντωτική συρρίκνωση διάφορες ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου των
αναψυκτικών (π.χ. επιχείρηση ΑΓΝΗ στον
Ορχομενό της Βοιωτίας) είναι ενδεικτικός για τις μεθόδους που χρησιμοποιεί. Και
στην πολύμηνη απεργία της Θεσσαλονίκης η Coca Cola επενδύει στους αργούς ρυθμούς
απονομής δικαιοσύνης από το δικαστικό σύστημα της χώρας: στόχος της είναι να
κουραστούν οι απεργοί και να εγκαταλείψουν τον αγώνα, εφόσον δεν εκδίδονται
εγκαίρως οι αποφάσεις που αφορούν τις προσφυγές τους για το παράνομο των
απολύσεών τους. Και εδώ έχουμε ένα στοιχείο που ενώνει τους πολίτες της
Ελληνικής Δημοκρατίας με την Coca Cola και τους μετόχους της: η πολυεθνική
θέλει να διαιωνίζεται για ευνόητους λόγους το “αργό” δικαστικό σύστημα, οι
πολίτες της χώρας έχουν κάθε λόγο να ελπίζουν στον εκσυγχρονισμό του – δεν
υπονοούμε εδώ ότι η πολυεθνική εταιρία “διαφθείρει” τους λειτουργούς του
συστήματος, διότι νομίζουμε πως, ακόμη, δεν έχει ξεπέσει τόσο η ελληνική
δημοκρατία, αν και γνωρίζουμε ότι η Coca Cola και άλλοι σαν και αυτήν φροντίζουν
καθημερινά με τις πρακτικές τους να αποδυναμώσουν τους δημοκρατικούς θεσμούς.
Στο γλωσσάρι της Coca Cola – μια ματιά στην ιστοσελίδα της – δεν υπάρχουν
λέξεις, όπως δημοκρατία, δημοκρατικά δικαιώματα: ως γνωστόν “η Coca Cola πάει με όλα” – ακόμη και με
τυραννικά καθεστώτα!
4.
Με
την Coca Cola, τέλος, μας “ενώνει” η φορο (απο/δια)φυγή: αυτό όμως είναι
μια άλλη ιστορία με ρίζες στην Ελλάδα και χρυσοφόρες παραφυάδες στο
Λουξεμβούργο. Μας “ενώνει”, λοιπόν, αναφορικά με την εθνική οικονομία και ο
αγώνας ενάντια στην ασυδοσία της Coca Cola και των ζημιών που υφίσταται η χώρα
και ο λαός της από ενδεχόμενες παράτυπες και παράνομες πρακτικές της
πολυεθνικής.
Συμπερασματικά: Ο αγώνας ενάντια στην Coca Cola
είναι αγώνας για την αποκατάσταση των ισορροπιών στην αγορά των
αναψυκτικών και την κατάργηση των αυθαιρεσιών και παρανομιών εις βάρος των
καινοτόμων ελληνικών επιχειρήσεων, που δεν μπορούν να αναπτυχθούν και να
προχωρήσουν σε εξαγωγές εξαιτίας των παρανομιών της Coca Cola στην ελληνική αγορά: η τελευταία
αποτελεί τη βάση για κάθε υπερεθνική εξόρμηση των ελληνικών εταιριών – επειδή η
Coca Cola λειτουργεί πρακτικά ως μονοπωλιακή
δύναμη στο εσωτερικό η ελληνική οικονομία στερείται των δυνατοτήτων εξαγωγής
από έναν κλάδο με εξαιρετικώς θετικές προϋποθέσεις (ιδιαίτερα οι ελληνικές
επιχειρήσεις παραγωγής χυμών μπορούν να συμπαρασύρουν και τμήματα της γεωργίας
σε παραγωγικά άλματα με ανυπολόγιστα οφέλη για την εθνική οικονομία).
Είναι αγώνας
ενάντια στην ασυδοσία των πολυεθνικών, οι οποίες τα χρόνια της “δάνειας
ευμάρειας” αποκόμισαν τεράστια κέρδη από την ελληνική αγορά και τώρα στα
δύσκολα γυρίζουν την πλάτη τους στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό: τα κλειστά εργοστάσια της Coca Cola στην Κέρκυρα, Μεσολόγγι, Ρόδο, Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη αποτελούν
περίτρανη απόδειξη αυτής της περιφρόνησης προς τον ελληνικό λαό – την ίδια
στιγμή η πολυεθνική μετέφερε την έδρα της στην Ελβετία, αύξησε την εισαγωγή προϊόντων της από το εξωτερικό (π.χ. Coca Cola από Βουλγαρία, NESTEA από την Ρουμανία κλπ.) και, παράλληλα, διατηρούσε οφσόρ εταιρία στο Λουξεμβούργο (περιλαμβάνεται σε μια
σειρά εταιριών που διώκονται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς)
Σημείωση: Για περισσότερες πληροφορίες
αναφορικά με τον απεργιακό αγώνα και το κίνημα του “Ούτε γουλιά Coca Cola”
στις διευθύνσεις: fb: coca cola apergia
- twitter: coca cola strike
anafandon ana
anafandon ana
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου