Απαντώντας ουσιαστικά στο δημοσίευμα της
«Εφημερίδας των Συντακτών» που έκανε λόγο για «αμείλικτα ερωτήματα για
το 1,2 δισ. ευρώ», το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προέβη σε
«διευκρινίσεις» αναφορικά με το ζήτημα της επιστροφής των μη
χρησιμοποιηθέντων ομολόγων του EFSF.
H διευθύνουσα σύμβουλος
του ΤΧΣ Αναστασία Σακελλαρίου, σε δήλωσή της, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι
«η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση
του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας
παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον
ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση
τραπεζών».
Υπενθυμίζεται πως στο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» αναφερόταν μεταξύ άλλων: «Αμέλεια, βλακεία ή δόλος; Μπορεί να μην αποδειχτεί ποτέ. Το βέβαιο είναι ότι επεστράφη στους δανειστές ένα ποσό το οποίο έπρεπε να βρίσκεται στα διαθέσιμα του ΤΧΣ...».
Σημειώνεται πως η ομάδα εργασίας των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης (Euroworking Group) έστειλε ήδη το μήνυμα, δηλώνοντας αναρμόδια για το θέμα και παραπέμποντας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπου επέστρεψε το «μαξιλάρι» των 10,9 δισ. ευρώ που είχε απομείνει από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Σε κάθε περίπτωση, το ποσό του 1,2 δισ. που... ξενιτεύτηκε θα αποτελέσει ουσιαστικά ένα ακόμα στοιχείο τής εν εξελίξει διαπραγμάτευσης. Η εκταμίευσή του θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των συζητήσεων και κυρίως από τα μέτρα που θα προτείνει η Ελλάδα για να προχωρήσει η αξιολόγηση.
Υπενθυμίζεται πως στο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» αναφερόταν μεταξύ άλλων: «Αμέλεια, βλακεία ή δόλος; Μπορεί να μην αποδειχτεί ποτέ. Το βέβαιο είναι ότι επεστράφη στους δανειστές ένα ποσό το οποίο έπρεπε να βρίσκεται στα διαθέσιμα του ΤΧΣ...».
Σημειώνεται πως η ομάδα εργασίας των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης (Euroworking Group) έστειλε ήδη το μήνυμα, δηλώνοντας αναρμόδια για το θέμα και παραπέμποντας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπου επέστρεψε το «μαξιλάρι» των 10,9 δισ. ευρώ που είχε απομείνει από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Σε κάθε περίπτωση, το ποσό του 1,2 δισ. που... ξενιτεύτηκε θα αποτελέσει ουσιαστικά ένα ακόμα στοιχείο τής εν εξελίξει διαπραγμάτευσης. Η εκταμίευσή του θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των συζητήσεων και κυρίως από τα μέτρα που θα προτείνει η Ελλάδα για να προχωρήσει η αξιολόγηση.
Η ανακοίνωση του ΤΧΣ
«Το ΤΧΣ ιδρύθηκε το 2010, στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Οικονομικής
Προσαρμογής για την Ελλάδα, με αρχικό κεφάλαιο 1.500 εκατ. ευρώ σε
μετρητά. Μετά την απόφαση του Eurogroup της 21ης Φεβρουαρίου 2012 το
EFSF εισέφερε στο ΤΧΣ το συνολικό ποσό 48.200 εκατ. ευρώ με τη μορφή
ομολόγων του EFSF.
Πέραν των κεφαλαιακών εισφορών, το ΤΧΣ είχε εισροές σε μετρητά ύψους 2.124 εκατ. ευρώ από αμοιβές αναδοχής από τις τράπεζες, τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος, πληρωμή τοκομεριδίων ομολόγων του EFSF, εξάσκηση των Warrants από επενδυτές, (v) έσοδα από εκκαθαρίσεις και εφάπαξ καταβολή από τις συστημικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του σκοπού του, το ΤΧΣ χρησιμοποίησε για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση των τραπεζών το συνολικό ποσό των 39.952 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα: 37.267 εκατ. ευρώ σε ομόλογα, 1.500 εκατ. ευρώ σε μετρητά από το αρχικό μετοχικό του κεφάλαιο και 1.185 εκατ.ευρώ σε μετρητά από ταμειακές του εισροές.
Στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015 αποφασίστηκε ότι όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα του EFSF, τα οποία κατείχε το ΤΧΣ, επιστρέφονται άμεσα στον EFSF. Τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα ανέρχονταν στο ποσό των 10.933 εκατ. ευρώ (δηλαδή η διαφορά μεταξύ 48.200 εκατ. ευρώ που έλαβε το ΤΧΣ από τον EFSF αφαιρουμένων των 37.267 εκατ. ευρώ που χρησιμοποιήθηκαν από το ΤΧΣ).
Σε υλοποίηση της ως άνω απόφασης του Eurogroup η Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) τροποποιήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2015 βάσει της τρίτης Τροποποιητικής Σύμβασης. Το ΤΧΣ είχε επομένως την υποχρέωση να επιστρέψει όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα στον EFSF μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2015. Η επιστροφή ποσού μικρότερου από το συνολικό ποσό των 10.933 εκατ., ευρώθα αποτελούσε ουσιώδη παράβαση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) και της απόφασης του Eurogroup».
Πέραν των κεφαλαιακών εισφορών, το ΤΧΣ είχε εισροές σε μετρητά ύψους 2.124 εκατ. ευρώ από αμοιβές αναδοχής από τις τράπεζες, τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος, πληρωμή τοκομεριδίων ομολόγων του EFSF, εξάσκηση των Warrants από επενδυτές, (v) έσοδα από εκκαθαρίσεις και εφάπαξ καταβολή από τις συστημικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του σκοπού του, το ΤΧΣ χρησιμοποίησε για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση των τραπεζών το συνολικό ποσό των 39.952 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα: 37.267 εκατ. ευρώ σε ομόλογα, 1.500 εκατ. ευρώ σε μετρητά από το αρχικό μετοχικό του κεφάλαιο και 1.185 εκατ.ευρώ σε μετρητά από ταμειακές του εισροές.
Στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015 αποφασίστηκε ότι όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα του EFSF, τα οποία κατείχε το ΤΧΣ, επιστρέφονται άμεσα στον EFSF. Τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα ανέρχονταν στο ποσό των 10.933 εκατ. ευρώ (δηλαδή η διαφορά μεταξύ 48.200 εκατ. ευρώ που έλαβε το ΤΧΣ από τον EFSF αφαιρουμένων των 37.267 εκατ. ευρώ που χρησιμοποιήθηκαν από το ΤΧΣ).
Σε υλοποίηση της ως άνω απόφασης του Eurogroup η Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) τροποποιήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2015 βάσει της τρίτης Τροποποιητικής Σύμβασης. Το ΤΧΣ είχε επομένως την υποχρέωση να επιστρέψει όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα στον EFSF μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2015. Η επιστροφή ποσού μικρότερου από το συνολικό ποσό των 10.933 εκατ., ευρώθα αποτελούσε ουσιώδη παράβαση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) και της απόφασης του Eurogroup».
Η δήλωση της κ. Σακελλαρίου
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΤΧΣ, Αναστασία Σακελλαρίου, σε δήλωση της
επισημαίνει ότι «η χρήση των πόρων του ΤΧΣ ήταν η δέουσα, βάσει των
ενδεδειγμένων πρακτικών συνετούς διαχείρισης διαθεσίμων, λαμβανομένων
υπόψη των πληρωμών τοκομεριδίων που λάμβανε το ΤΧΣ από τα ομόλογα του
EFSF σε αντίθεση με τα χαμηλά ή μηδενικά έσοδα από τους τόκους των
καταθέσεών του στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών.
Δεδομένης της αποκλειστικής τους χρήσης, η επιστροφή των ομολόγων δεν περιόρισε τους συνολικά διαθέσιμους πόρους για το σκοπό αυτό. Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής επιστροφής των ομολόγων, και με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου, αναδείξαμε προς τον EFSF ότι τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα υπερέβαιναν σε αξία τη διαφορά του συνόλου των εισφερθέντων κεφαλαίων από το συνολικό χρησιμοποιηθέν ποσό για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών.
Ετέθη συνεπώς το εύλογο αίτημα διαφοροποίησης και επιστροφής του ποσού των Euro1.185 εκατ. ώστε να διαμορφωθεί η κατάσταση όπως θα ήταν εάν για τις σχετικές εκταμιεύσεις είχαν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ομόλογα του EFSF».
Η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών.
Δεδομένης της αποκλειστικής τους χρήσης, η επιστροφή των ομολόγων δεν περιόρισε τους συνολικά διαθέσιμους πόρους για το σκοπό αυτό. Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής επιστροφής των ομολόγων, και με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου, αναδείξαμε προς τον EFSF ότι τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα υπερέβαιναν σε αξία τη διαφορά του συνόλου των εισφερθέντων κεφαλαίων από το συνολικό χρησιμοποιηθέν ποσό για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών.
Ετέθη συνεπώς το εύλογο αίτημα διαφοροποίησης και επιστροφής του ποσού των Euro1.185 εκατ. ώστε να διαμορφωθεί η κατάσταση όπως θα ήταν εάν για τις σχετικές εκταμιεύσεις είχαν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ομόλογα του EFSF».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου