Πως σώζει κανείς μια χώρα; Υπό τις νυν εξαιρετικά κρίσιμες συγκυρίες για το μέλλον της Ελλάδας στο ευρώ, το ερώτημα θα μπορούσε να εκληφθεί και ως μια υπερβολή, μια πολυτέλεια μετά από διαπραγματεύσεις 4 μηνών. Σε αυτή τη συγκυρία προσκλήθηκε ο Νίκος Κοτζιάς, ως εκπρόσωπος μια νεοεκλεγείσας αριστερής κυβέρνησης, για να δώσει το περίγραμμα μιας εντελώς διαφορετικής αντίληψης για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζεται στο ελληνικό παράδειγμα μια δημοσιονομική κρίση.
«Ξέρω τι απασχολεί τους Γερμανούς»
Κοτζιάς: "ξέρω τι απασχολεί τους Γερμανούς"
Και τα αυτιά των ακροατών άκουσαν εκείνο το βράδυ όσα ίσως δεν ακούγονται στη Γερμανία, γιατί απλά δεν λέγονται. Ο Νίκος Κοτζιάς μίλησε για τα στερεότυπα της γερμανικής πολιτικής που οδηγούν σε προκαταλήψεις μεταξύ δύο λαών με πολύ στενές παραδοσιακά σχέσεις, για τα γερμανικά δάνεια της δεκαετίας του '20 και μετά το 1945 που τακτοποιήθηκαν με μια λύση win - win για πιστωτές και δανειστές, για το κούρεμα ομολόγων το 2012 που βρίσκονταν σε ποσοστό του 80% σε ελληνικά και όχι σε ξένα χέρια με αποτέλεσμα η Ελλάδα να πάρει κι άλλα δάνεια για τις τράπεζες, τα πανεπιστήμια, και τα νοσοκομεία, για την επιβολή του αγγλικού δικαίου στη διαδικασία του PSI και την εκδίκαση τυχόν διαφορών ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων του Λουξεμβούργου. Αλλά πάνω από όλα για τις πιέσεις που υφίσταται η Ελλάδα.
Αφόρητες οι πιέσεις στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων»
"Η οικονομία είναι ψυχολογία"
«Ξέρετε από πού προέρχεται το όνομα Ευρώπη; τον ρωτά ο Νίκος Κοτζιάς. «Ο Δίας κατέβηκα από τον Όλυμπο και πήγε στη Λιβύη. Εκεί συνάντησε μια όμορφη γυναίκα, την Ευρώπη. Την ερωτεύτηκε. Μεταμορφώθηκε σε ταύρο και τη μετέφερε στην Κρήτη. Ποιο είναι το επιμύθιο; Πρόκειται για μια αντιρατσιστική ιστορία. Η πιο όμορφη γυναίκα που μπόρεσε να βρει ο Δίας, δεν ήταν στην Ευρώπη, αλλά στην Αφρική. Και δεύτερον, πως είναι δυνατόν να υπάρχει ΕΕ χωρίς την Ελλάδα, χωρίς αυτή την όμορφη γυναίκα του Δία; Αυτή είναι η ιστορία, πρόκειται για θέμα ταυτότητας». Πέρα όμως από τη μυθολογική διάσταση ο Νίκος Κοτζιάς κατήγγειλε την ΕΕ ότι στην περίπτωση της Ελλάδας αγνοεί δύο βασικά στοιχεία, το γράμμα του νόμου, προσπαθώντας να κυβερνήσει με παράλληλους μηχανισμούς και παραβιάζοντας την Κοινωνική Χάρτα της Ευρώπης καθώς και την κουλτούρα του συμβιβασμού και της διαπραγμάτευσης.
«Να ξαναμάθουμε να σκεφτόμαστε»
"Να επιστρέψουμε στη μορφή σκέψης του Χάμπερμας"
«Όλες οι αποφάσεις στα συμβούλια υπουργών πρέπει να πληρούν δύο κριτήρια που ξεχνιούνται στις συζητήσεις», υπενθύμισε. «Δίνουμε την εντύπωση στις κοινωνίες ότι είμαστε σε θέση να λύσουμε τα προβλήματα; Πώς μας βλέπει ο έξω κόσμος; Από όσα σκοπεύουμε να κάνουμε, θα πουν οι ασιατικές χώρες ότι υπάρχει ένα ευρωπαϊκό μοντέλο από το οποίο θα διδαχθούν ή θα πουν αυτοί, οι Ευρωπαίοι, δεν είναι σε θέση να λύσουν τα προβλήματά τους; Όταν λησμονεί κανείς τη μεγάλη εικόνα, όταν ξεχνά ότι λαμβάνει αποφάσεις με ιστορική προοπτική που θα επηρεάσουν τις κοινωνίες, όταν λησμονεί ότι άλλες κοινωνίες με άλλες αρχές μας παρακολουθούν και αναρωτιούνται, μα τι κάνουν με τη κρίση στην Ελλάδα; Είναι σε θέση να λύσουν ένα πρόβλημα, όπως κατάφεραν οι ασιατικές χώρες το 1996, 1997 ή όχι; Στο κόσμο κανείς δεν θα σκεφτεί τι είπε ο Κοτζιάς, αν είχε δίκαιο ή άδικο. Θα πουν, αυτοί δεν τα καταφέρνουν, δεν υπάρχει το μοντέλο Ευρώπη. Και αυτή τη μορφή σκέψης που έχει και ο Χάμπερμας θα πρέπει να την ξαναχρησιμοποιήσουμε και να ξαναμάθουμε να σκεφτόμαστε, να συλλογιζόμαστε, να κρατάμε την ψυχραιμία μας»…
Συμπέρασμα: η αντιμετώπιση της ευρωκρίσης είναι υπόθεση που δεν αφορά μόνον μια χώρα και ξεπερνά τα στενά όρια της οικονομικής σκέψης.
Ειρήνη Αναστασοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου