Η πενόμενη Ελλάδα γιατί καθυστερεί την ανακήρυξη και την έναρξη τιτλοποίησης της δικής της Α.Ο.Ζ.;
Οι πολιτικοί μας είναι άχρηστοι ή προδότες; ( Ν.Κ. )
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε σήμερα κατάλογο με 250 ευρωπαϊκά
έργα υποδομής καίριας σημασίας στον τομέα της ενέργειας, τα οποία
πληρούν τις προϋποθέσεις να συγχρηματοδοτηθούν από τον κοινοτικό
μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» με 5,85 δισ. ευρώ την περίοδο
2014-2020.
Τα σχέδια που αφορούν την Κύπρο είναι: η ηλεκτρική διασύνδεση με
υποθαλάσσιο καλώδιο 820 ναυτικών μιλίων Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, ο
τερματικός σταθμός υγροποίησης φυσικού αερίου στην περιοχή του Βασιλικού
και ο νότιος αγωγός Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, μέσω Κρήτης, για τη μεταφορά
φυσικού αερίου.
Ο κατάλογος περιλαμβάνει 140 έργα στον τομέα της μεταφοράς και
αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, 100 περίπου έργα στον τομέα της
μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού
αερίου, καθώς και διάφορα έργα στους τομείς του πετρελαίου και των
«έξυπνων» δικτύων.
Τα κριτήρια επιλογής των σχεδίων ήταν ότι το έργο πρέπει να αποδίδει
σημαντικά οφέλη σε τουλάχιστον δύο κράτη μέλη, να συμβάλει στην
ολοκλήρωση της αγοράς και την τόνωση του ανταγωνισμού, να ενισχύει την
ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και να μειώνει τις εκπομπές CO2.
Οπως επισημαίνει η Κομισιόν, τα 250 έργα που έχουν περιληφθεί στον κατάλογο θα τύχουν των παρακάτω ευνοϊκών ρυθμίσεων:
-ταχύτερες διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης (υποχρεωτική μέγιστη προθεσμία τρεισήμισι ετών),
-μία μόνον αρμόδια εθνική αρχή θα λειτουργεί ως σημείο ενιαίας εξυπηρέτησης για τις διαδικασίες αδειοδότησης,
-μικρότερο διοικητικό κόστος για τους διαχειριστές των έργων και τις
αρχές χάρη στις εξορθολογισμένες διαδικασίες εκτίμησης του
περιβαλλοντικού αντίκτυπου, με παράλληλη όμως τήρηση των απαιτήσεων της
ενωσιακής νομοθεσίας,
-μεγαλύτερη διαφάνεια και συμμετοχή του κοινού,
-αυξημένη προβολή και ελκυστικότητα των έργων για τους επενδυτές, χάρη
στη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε το κόστος να κατανέμεται
στις χώρες που θα αντλούν τα μεγαλύτερα οφέλη από το ολοκληρωμένο έργο,
-δυνατότητα χρηματοδότησης από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη»,
που θα συμβάλει σημαντικά στην κινητοποίηση των απαραίτητων ιδιωτικών
και δημόσιων πόρων. Η χρηματοδότηση θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη το
2014.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρακολουθεί στενά την εφαρμογή των μέτρων
αδειοδότησης καθώς και την υλοποίηση των έργων. Ο κατάλογος των έργων θα
επικαιροποιείται κάθε δύο χρόνια, έτσι ώστε να προστίθενται έργα που
καλύπτουν νέες ανάγκες και να διαγράφονται ξεπερασμένα έργα.
Όταν περατωθούν, τα έργα αυτά θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να
ολοκληρώσουν τις ενεργειακές τους αγορές και να διαφοροποιήσουν τις
πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούν, ενώ ορισμένα κράτη μέλη θα μπορέσουν
να βγουν από την ενεργειακή τους απομόνωση, ενώ θα οδηγήσουν επίσης σε
μεγαλύτερη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και, κατά συνέπεια, σε
μείωση των εκπομπών CO2, αναφέρει η Κομισιόν.
«Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι περιορισμένοι πόροι που έχουμε στη
διάθεσή μας θα χρησιμοποιούνται με συνετό τρόπο και στους τομείς που θα
αποφέρουν τα περισσότερα οφέλη για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, ενώ με
τα έργα αυτά, και τα συνεπαγόμενα οφέλη, ευελπιστούμε επίσης ότι θα
προσελκύσουμε περισσότερους επενδυτές», δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος για
την ενεργειακή πολιτική Γκίντερ Έτινγκερ.
Ο τελικός κατάλογος των έργων εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
μετά από διεξοδική ανάλυση και αξιολόγηση. Δώδεκα ad-hoc περιφερειακές
ομάδες εργασίας, καθεμιά από τις οποίες κάλυπτε έναν τομέα ή διάδρομο
στρατηγικής προτεραιότητας, αξιολόγησαν τα προτεινόμενα έργα και έως τον
Ιούλιο του 2013 είχαν καταρτίσει καταλόγους έργων κοινού ενδιαφέροντος
για κάθε περιφέρεια. Διενήργησαν, επίσης, διαβουλεύσεις με το ευρύ κοινό
και ενδιαφερόμενα μέρη, όπως περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές
οργανώσεις, με αντικείμενο τα κυριότερα προβλήματα υποδομών και το
σχέδιο καταλόγου με τα πιθανά έργα κοινού ενδιαφέροντος. Στην κατάρτιση
του τελικού καταλόγου συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι των κρατών μελών, το
ευρωπαϊκό δίκτυο διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας
και αερίου, διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και διαχειριστές έργων
από τα κράτη μέλη, εθνικές ρυθμιστικές αρχές, καθώς και ο Οργανισμός
Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου